Spis treści:
Podstawy prawne:
Istniejemy po to, aby w atmosferze odpowiedzialności, uczciwości, zaufania i dążenia do sukcesu towarzyszyć uczniom na drodze do poznawania i spełniania siebie. Struktura szkoły opiera się na zgodnym współistnieniu i współpracy trzech podmiotów: nauczycieli, uczniów i rodziców. Szanujemy prawo każdego człowieka do odmienności myśli, poglądów i kreatywnego myślenia. Podstawą naszego działania jest rzetelne zdobywanie, pogłębianie i przekazywanie wiedzy przydatnej w dorosłym życiu. Jesteśmy przekonani, że realizacja naszych założeń zapewni satysfakcję, zadowolenie i sukces naszej młodzieży.
Cele:
Nadrzędne cele wychowawczo-profilaktyczne szkoły:
Obszar rozwoju społecznego
Obszar rozwoju fizycznego
Obszar rozwoju emocjonalnego
Obszar | Cele | Sposoby realizacji | Osoby odpowiedzialne |
Obszar rozwoju intelektualnego | 1. Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów. | – diagnozy i ankiety, obserwacje podczas bieżącej pracy, – doradztwo zawodowe indywidualne i grupowe, -organizacja zajęć warsztatowych z zakresu doradztwa zawodowego we współpracy z Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, Miejską Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Krośnie, – uczestniczenie w doradztwie zawodowym w ramach projektów unijnych, -udział uczniów w ogólnopolskich kampaniach, -organizacja spotkań młodzieży z pracodawcami różnych branż, -realizacja tematów z zakresu doradztwa zawodowego na godzinach wychowawczych i lekcjach biznesu i zarządzania, – realizacja praktyk zawodowych, | nauczyciele, doradcy zawodowi, dyrekcja |
2. Rozwijanie zainteresowań, talentów oraz twórczego myślenia | – koła zainteresowań, projekty unijne, wymiany międzynarodowe, teatr szkolny, warsztaty, współpraca z mediami lokalnymi, – zajęcia i wykłady we współpracy z instytucjami i uczelniami wyższymi, – motywujące programy stypendialne, – praca z uczniem zdolnym i słabym | nauczyciele, specjaliści szkolni, opiekun samorządu szkolnego, opiekunowie kół zainteresowań | |
– program” młode talenty” – Dzień pasjonata- zajęcia warsztatowe – Projekt „Edukacja filmowa” | wychowawcy klas, pedagog szkolny, Anna Olbrycht, Aleksandra Przymusińska Michał Słowik | ||
3. Wspieranie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych | – diagnoza uczniów potrzebujących pomocy psychologiczno-pedagogicznej, – analiza dokumentacji pedagogicznej, -współpraca z rodzicami i instytucjami pozaszkolnymi, -bieżąca obserwacja osiągnięć i funkcjonowania ucznia, -analiza sytuacji dydaktyczno – wychowawczej ucznia na spotkaniach zespołu nauczycieli uczących, – pomoc psychologiczno- pedagogiczna dla uczniów, – zróżnicowanie form i metod pracy z uczniem, – bieżąca kontrola efektywności udzielanego wsparcia, – doskonalenie kompetencji nauczycieli i specjalistów – realizacja Indywidualnych Programów Edukacyjno- Terapeutycznych, indywidualizacja pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych | nauczyciele, pracownicy szkoły, dyrekcja szkoły, specjaliści szkolni, | |
4. Poprawa frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych | – monitorowanie frekwencji, – przestrzeganie zapisów zawartych w Statucie Szkoły, Programie naprawy frekwencji, – współpraca z rodzicami w podejmowaniu działań motywujących do systematycznego uczestnictwa w zajęciach szkolnych, – nagradzanie uczniów i klas wyróżniających się wysoką frekwencją, | nauczyciele, specjaliści szkolni, dyrekcja szkoły, | |
5. Stworzenie uczniom przestrzeni do wszechstronnego rozwoju osobowości | – koła zainteresowań, konkursy, olimpiady przedmiotowe i sportowe – Elektryzujący Dzień Języków Obcych, – dni otwarte wyższych uczelni, Salon Maturzystów, – Elektropiknik, – wolontariat, – projekty unijne, wymiany międzynarodowe, – indywidualny program nauki, indywidualny tok nauki, | dyrekcja szkoły, nauczyciele, specjaliści szkolni, | |
Obszar rozwoju społecznego | 1. Integracja zespołów klasowych z osobami niepełnosprawnymi | -organizacja pomocy koleżeńskiej, -współpraca z organizacjami i stowarzyszeniami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych, -organizacja integracyjnych imprez klasowych – zapewnienie odpowiednich warunków do nauki | dyrekcja szkoły, nauczyciele, specjaliści szkolni, |
2. Integracja zespołów klasowych i środowiska szkolnego | – warsztaty integracyjne dla klas pierwszych, – wycieczki i spotkania integracyjne dla klas starszych, – wycieczki, imprezy klasowe i szkolne ( Otrzęsiny, Mikołajki, Wigilie klasowe itp.) – warsztaty prowadzone przez specjalistów na godzinach wychowawczych, – organizacja grup wspierających się wzajemnie – diagnoza problemu w środowisku szkolnym, – indywidualne konsultacje dla uczniów (pedagog, psycholog), | wszyscy pracownicy szkoły, nauczyciele, specjaliści szkolni, opiekunowie kół zainteresowań, Samorząd Uczniowski, | |
3. Rozumienie i respektowanie obowiązujących norm społecznych i promowanie postaw szacunku, otwartości i tolerancji dla drugiego człowieka | – omówienie zasad Statutu Szkoły i regulaminów szkolnych, Programu Profilaktyczno- Wychowawczego na lekcjach wychowawczych, -lekcje wychowawcze poświęcone normom społecznym, tolerancji, – zapoznanie z dokumentem „Polityka ochrony małoletnich przed krzywdzeniem obowiązująca w ZSEiO w Krośnie”, wdrożenie działań i standardów, – promowanie odpowiedniego stroju, wyglądu i zachowania zgodnego z zapisami zawartymi w Statucie Szkoły, – realizacja tematu kultury osobistej na godzinach wychowawczych, – wycieczki do teatru, kina, muzeum, wystawy, uczestnictwo w kołach artystycznych i konkursach, – udział w edukacyjnych programach filmowych, – organizacja spotkań z przedstawicielami świata kultury, – udział w warsztatach promujących kulturę, – przypomnienie zasad dobrego wychowania, reagowanie na niewłaściwe zachowania uczniów, promowanie właściwych postaw – zapoznanie uczniów z Kodeksem Etyki, – uwrażliwienie na kulturę słowa, -przeciwdziałanie agresji słownej i mowie nienawiści, -dezaprobata wobec nieuczciwych postaw uczniów, -uświadomienie negatywnego charakteru takich działań w odniesieniu do norm społecznych, etycznych i dokumentów szkolnych, – współpraca ze szkołami z krajów europejskich, – współpraca z uczelniami polskimi i zagranicznymi, instytucjami, instytutami promującymi naukę języków obcych, – realizowanie w programie nauczania elementów wiedzy o krajach europejskich, – udział w zajęciach prowadzonych przez native speakerów mających na celu przybliżenie tradycji i obyczajów innych krajów, -organizacja festiwalu Piosenek i Kolęd Obcojęzycznych, -organizacja konkursów i olimpiad językowych, – poznawanie tradycji innych kultur w ramach lekcji języka polskiego, historii, – integracja uczniów z Ukrainy z zespołem klasowym (zajęcia integracyjne, udzielanie wsparcia w zaadoptowaniu się w nowym środowisku, organizacja dodatkowych lekcji języka polskiego) – działalność w PCK, HDK i SKW | dyrekcja, nauczyciele, wychowawcy, specjaliści szkolni | |
4. Wdrożenie działań w zakresie wolontariatu | – organizacja akcji charytatywnych, – akcja charytatywna Dołącz do obwodu naszych serc, – kiermasze świąteczne, – programy stypendialne, spotkania z wolontariuszami, działalność szkolnej grupy wolontariatu i klubu HDK, – współpraca z organizacjami i stowarzyszeniami działającymi na rzecz drugiego człowieka, – konkursy o tematyce społecznej, – projekt „Taniec wielu barw” – Współpraca z SOSW przy organizacji imprez szkolnych dla dzieci niepełnosprawnych | dyrekcja szkoły, nauczyciele, Samorząd Uczniowski, | |
5. Kształtowanie postaw ukierunkowanych na rozwijanie kultury osobistej, poczucia estetyki i wrażliwości na sztukę | – wycieczki szkolne, wycieczki przedmiotowe, – udział w wydarzeniach kulturalnych – promowanie poprawnej polszczyzny na zajęciach edukacyjnych i wychowawczych, -udział młodzieży w konkursach recytatorskich -organizacja konkursów promujących poezję, piękno żywego słowa, -opracowywanie scenariuszy do programów artystycznych – Kodeks Etyki | nauczyciele, Wychowawcy, opiekunowie kół zainteresowań, | |
6. Rozwijanie samorządności uczniowskiej i przygotowanie młodzieży do aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu społecznym | – tworzenie samorządów klasowych i szkolnych, – organizacja i udział w imprezach szkolnych i lokalnych, -współpraca samorządu z pedagogiem szkolnym, Dyrekcją, Radą Rodziców, Radą Szkoły oraz instytucjami pozaszkolnymi, -udział w przyznawaniu stypendiów dla uczniów uzdolnionych, – działalność w Młodzieżowej Radzie Miasta Krosna, – wspieranie lokalnych i ogólnopolskich akcji społecznych i charytatywnych, – udział w prawyborach, | dyrekcja szkoły, nauczyciele, opiekun Samorządu Szkolnego, | |
– spotkania z przedstawicielami władz lokalnych i państwowych – lekcje samorządności, – lekcje z ZUS, lekcje bankowe, – projekt edukacyjny „Żyj finansowo” -wizyty w instytucjach państwowych w roli obserwatora (sesja Rady Miasta, Sąd, Sejm), -udział młodzieży w kwestach, -współpraca z lokalnymi stowarzyszeniami – zaangażowanie społeczności szkolnej w akcję Szkoła pełna talentów | nauczyciel biz | ||
7.Kształtowanie postaw patriotycznych oraz poszanowania symboli narodowych | – uwzględnianie problematyki patriotycznej na lekcjach wychowawczych i innych przedmiotach, – organizacja i udział w uroczystościach patriotycznych, – upamiętnianie historycznych wydarzeń, – udział w wykładach i sympozjach, – lekcje muzealne, – zaangażowanie w życie społeczne naszego regionu, – upowszechnianie wśród młodzieży wiedzy o życiu i postawie patriotycznej gen. Stanisława Maczka – patrona szkoły, – organizacja Dnia Patrona Szkoły, – współpraca z przedstawicielami służb mundurowych, – udział w imprezach, konkursach i warsztatach organizowanych przez służby mundurowe, – praca przy organizacji i zabezpieczaniu imprez – dbanie o miejsca pamięci narodowej, – odwiedzanie grobów byłych nauczycieli i uczniów szkoły, – kształtowanie prawidłowych postaw wobec symboli: flagi narodowej, godła państwowego, hymnu narodowego i sztandaru szkoły, – zapoznanie uczniów z ceremoniałem szkoły, – rozwijanie umiejętności wartościowania rzeczy i zjawisk, – prezentowanie sylwetek osób i postaw mogących stać się wzorem do naśladowania dla młodzieży | dyrekcja, nauczyciele, wychowawcy, opiekunowie kół zainteresowań, specjaliści szkolni | |
8. Odpowiedzialne wykorzystywanie nowoczesnych technologii zdobywania wiedzy | – wykorzystanie technologii informacyjnej i innych mediów, platformy Teams, – prowadzenie spotkań i konsultacji dla rodziców przy wykorzystaniu technologii informacyjnej, – kształtowanie u młodzieży umiejętności selektywnego odbioru informacji i poszukiwania wiarygodnych źródeł wiedzy, – uświadomienie młodzieży korzyści i niebezpieczeństw wynikających z korzystania z nowoczesnych technologii, np.: sztucznej inteligencji | nauczyciele | |
9. Promowanie bezpiecznego stylu życia | – kształtowanie pozytywnych relacji nauczyciel – uczeń, opartych na wzajemnym zaufaniu, – kierowanie się dobrem ucznia, – współpraca z wychowawcą i specjalistami szkolnymi, – rozwijanie poczucia odpowiedzialności rodziców za bezpieczeństwo uczniów, – przeciwdziałanie tworzeniu się atmosfery paniki i braku poczucia bezpieczeństwa, -zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa – pogadanki i prelekcje dotyczące bezpiecznego poruszania się po drogach, bezpiecznego wypoczynku, – współpraca z Policją i Strażą Pożarną (organizacja i udział w kampaniach na rzecz bezpieczeństwa), – zapoznanie uczniów z procedurami ewakuacyjnymi, udział w próbnej akcji ewakuacyjnej, -zapoznanie uczniów i ich rodziców – zapoznanie uczniów z obowiązującymi w szkole regulaminami i zarządzeniami dyrekcji – dyżury nauczycieli ; zapewnienie bezpieczeństwa przed lekcjami i podczas przerw na terenie szkoły, – reagowanie na przejawy agresji słownej i fizycznej, – dbałość o wywiązywanie się z obowiązku noszenia identyfikatorów, - wdrożenie Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem | wychowawcy, nauczyciele, specjaliści szkolni, | |
Obszar rozwoju fizycznego | 1. Kształtowanie postaw prozdrowotnych i ekologicznych | – higiena pracy z komputerem, – promowanie właściwego rytmu dnia i higieny pracy umysłowej, -współpraca nauczycieli z psychologiem, pedagogiem, higienistką szkolną, – współpraca z biblioteką szkolną, – kształtowanie umiejętności selektywnego wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji na temat zasad zdrowego stylu życia, – poszerzenie wiedzy z zakresu profilaktyki chorób zakaźnych (prelekcje) – uświadomienie niebezpieczeństw związanych z brakiem aktywności fizycznej, – realizacja tematów na godzinach wychowawczych, -organizacja Szkolnego Dnia Sportu, -wycieczki, rajdy, biwaki – zawody i turnieje sportowe, – programy profilaktyczne: „Znamię, znam je”, „Podstępne WZW”, „Wybierz życie-pierwszy krok”, „Dziękuję, nie palę”, – działalność prozdrowotna w ramach Klubu HDK, – udział w akcji Sprzątanie Świata, recykling śmieci, -prowadzenie segregacji odpadów na terenie szkoły, – realizacja zagadnień na lekcjach przedmiotowych i godzinach wychowawczych – udział w olimpiadach i konkursach ekologicznych, – wycieczki do parków krajobrazowych, – poznawanie zabytków muzealnych i przyrodniczych, – realizowanie ścieżek przedmiotowych – ekologicznych, – udział w wycieczkach edukacyjnych, – organizacja zajęć terenowych, poznanie form ochrony przyrody, – ścieżka edukacyjna wokół szkoły, – opieka nad terenem zielonym wokół szkoły, | nauczyciele, wychowawcy, opiekunowie kół zainteresowań, pielęgniarka szkolna |
2. Nabywanie umiejętności i racjonalnego i aktywnego wykorzystania czasu wolnego | -zachęcanie uczniów do korzystania z gier planszowych, logicznych, strategicznych jako alternatywnej formy relaksu, – promowanie innych form relaksu niż np. gry komputerowe, – aktywne spędzanie wolnego czasu, – prezentacja możliwości spędzania wolnego czasu na terenie szkoły i miasta | wychowawcy, nauczyciele, opiekunowie kół | |
3. Uświadamianie zagrożeń związanych ze stosowaniem używek, środków psychoaktywnych oraz dopingu i drastycznych diet | – diagnozowanie uczniów , – doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie rozpoznawania i profilaktyki wczesnych objawów używania środków odurzających, -spotkania informacyjne dla rodziców (poradnik Nastolatki w wirtualnym tunelu), -realizacja tematu na godzinach wychowawczych, – spotkania ze specjalistami od uzależnień, – spotkania z przedstawicielami sądu, policji na temat skutków prawnych wynikających z posiadania, używania i sprzedaży substancji psychoaktywnych, – programy profilaktyczne, – konkursy, warsztaty, projekcje filmowe, – wsparcie dla osób z grupy podwyższonego ryzyka, – wyrabianie umiejętności bycia asertywnym –warsztaty z dietetyczką, szkolny quiz o zdrowym stylu życia i o uzależnieniach, | specjaliści szkolni, pielęgniarka szkolna, wychowawcy, nauczyciele | |
4. Objęcie uczniów pomocą psychologiczno-pedagogiczną | – rozpoznanie indywidualnych potrzeb i możliwości, – skierowanie do poradni specjalistycznych, – udzielanie informacji o możliwych formach wsparcia na terenie miasta i regionu, – zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej, – organizacja pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla uczniów, – poradnictwo, konsultacje dla rodziców | specjaliści szkolni, wychowawcy, nauczyciele | |
Obszar rozwoju emocjonalnego | 1. Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby i poczucia własnej wartości | – indywidualne poradnictwo i konsultacje – zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne – zajęcia wychowawczo- profilaktyczne; budowanie pozytywnego obrazu siebie, rozpoznawanie emocji, radzenie sobie ze stresem, bazowanie na mocnych stronach, asertywność. | specjaliści szkolni, wychowawcy, nauczyciele |
2. Rozwijanie zdolności do samooceny i identyfikowania własnych predyspozycji. | – kształtowanie umiejętności autonomicznego uczenia się, – bieżąca praca z uczniem nad zwiększeniem motywacji do nauki i samodoskonalenia, – uatrakcyjnienie lekcji za pomocą różnych metod, form i treści, -konsekwencja i zróżnicowanie form – doskonalenie systemu oceniania w procesie nauczania zdalnego, indywidualizacja, – kształtowanie u uczniów umiejętności samooceny i ewaluacji własnych postępów, – warsztaty prowadzone przez specjalistów, | nauczyciele, wychowawcy, pedagog, psycholog | |
3. Eliminowanie zachowań agresywnych i aspołecznych i nabywanie umiejętności stosowania konstruktywnych metod rozwiązywania konfliktów. | – uczestnictwo w programach profilaktycznych i lekcjach wychowawczych uwrażliwiających na zjawisko przemocy i krzywdzenia, – uczenie właściwego zachowania wobec przemocy i agresji, – cyberprzemoc i agresja w mediach, społecznościowych: zajęcia warsztatowe, – spotkania ze specjalistami – pracownicy służb mundurowych, kuratorzy, przedstawiciele Sądu, – zapoznanie uczniów z prawnymi i moralnymi skutkami przemocy, – stosowanie mediacji w sytuacjach konfliktowych. – przeprowadzenie we wszystkich klasach zajęć uwzględniających tematy : prawa małoletnich, ochrona przed wykorzystywaniem i przemocą, profilaktyka przemocy rówieśniczej | nauczyciele, wychowawcy, specjaliści szkolni |
Powinności wychowawcy:
Absolwent naszej szkoły opiera swój system wartości na miłości, mądrości, bezpieczeństwie oraz poszanowaniu tradycji i powinien:
Zespół redagujący program: Renata Polińska, Aleksandra Przymusińska, Barbara Kurowska
Ewaluacja – diagnoza problemów i potrzeb
Diagnoza przeprowadzona w oparciu o:
Po dokonaniu diagnozy określono następujące obszary wymagające wzmocnienia działań wychowawczych i profilaktycznych :
Dokonano aktualizacji Programu Wychowawczo- Profilaktycznego na rok szkolny 2025/2026 w oparciu o przeprowadzoną diagnozę.
Program Wychowawczo- Profilaktyczny został opracowany we współpracy z Radą Rodziców, która w dniu 24.09.2025 r. wydała uchwałę pozytywnie opiniującą i zatwierdzającą program.