Celem sprawdzania, analizowania i oceniania uczniów jest:
bieżące obserwowanie postępów,
uzupełnianie braków w umiejętnościach,
pobudzanie rozwoju fizycznego, umysłowego, uzdolnień i zainteresowań,
uświadamianie uczniom braków w ich umiejętnościach w rozwoju fizycznym,
wdrażanie do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny,
semestralne podsumowanie umiejętności, określenie poziomu rozwoju fizycznego i stopnia opanowania materiału programowego.
Ocena poziomu umiejętności i wiedzy ucznia o rozwoju fizycznym dokonywana jest systematycznie i obiektywnie. Oceny są jawne dla ucznia i rodziców.
Ocenę z wychowania fizycznego ustala nauczyciel na podstawie kryteriów ogólnych oraz szczegółowych, wynikających ze specyfiki przedmiotu.
W wychowaniu fizycznym zasadniczym kryterium oceny jest wysiłek ucznia wkładany w wywiązywanie się z obowiązków. Zachowanie ucznia na zajęciach wychowania fizycznego ma wpływ na ocenę.
Uczeń uczestniczący w zajęciach zobowiązany jest do posiadania stroju sportowego: na basenie spodenek i czepka, na sali gimnastycznej koszulki, spodenek i obuwia sportowego bądź dresu i obuwia sportowego. Strój sportowy dalej będzie zwany strojem.
KRYTERIA OGÓLNE OCENIANIA
Uczeń otrzymuje ocenę na podstawie bieżącej obserwacji postępów, sprawdzianów i testów, zaangażowania w trakcie zajęć edukacyjnych z wychowania fizycznego.
Reprezentowanie szkoły na zawodach sportowych i konkursach ma wpływ na ocenę semestralną.
Uczestnictwo w zajęciach i zawodach sportowych poza szkołą (tj. treningi i udział w zawodach z klubu sportowego) może mieć wpływ na ustalenie oceny semestralnej.
Ocena aktywności podsumowuje zaangażowanie ucznia na zajęciach wychowania fizycznego w okresie semestru. Brak przygotowania do lekcji, brak stroju, nieobecność na zajęciach bez usprawiedliwienia (zwolnienie lekarskie) wpływa na obniżenie tej oceny.
Oceny niedostateczne (1) może otrzymywać uczeń, który:
po raz drugi i kolejny jest nieprzygotowany do zajęć,
w trakcie zajęć swoim zachowaniem stwarza zagrożenie zdrowia i życia swojego i współćwiczących,
nie przystępuje do wykonywania ćwiczeń, mimo swoich możliwości.
KRYTERIA SZCZEGÓŁOWE OCENIANIA
Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:
mimo odpowiednich cech psychofizycznych nie opanował minimum programowego a braki w umiejętnościach i wiedzy uniemożliwiają kontynuację nauki,
nie uczestniczy czynnie w zajęciach wychowania fizycznego,
świadomie łamie przepisy BHP określające warunki zachowania się i przebywania na obiektach sportowych,
przejawia cechy lenistwa i arogancji
Ocenę dopuszczająca (2) otrzymuje uczeń, który:
w ograniczonym zakresie opanował niektóre umiejętności, wykonuje ćwiczenia o minimalnym progu trudności,
uzyskuje słabe wyniki w trakcie sprawdzianów,
nie dba o zdrowie i higienę, wykazuje brak zainteresowań prawidłowym rozwojem fizycznym,
nie wykazuje większego zaangażowania na lekcjach wychowania fizycznego,
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:
w ograniczonym zakresie opanował umiejętności i wykazuje minimalne postępy, wykonując zadania o średnim stopniu trudności,
wykazuje słabe zainteresowanie własnym rozwojem psychomotorycznym,
większość norm wykonuje na ocenę dostateczną (3)
nie na wszystkich zajęciach wychowania fizycznego wykazuje tą samą aktywność i zaangażowanie
bezpiecznie posługuje się podstawowym sprzętem sportowym,
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:
opanował umiejętności w zakresie pozwalającym na realizację większości zadań programowych,
poprawnie stosuje wiedzę i umiejętności przy wykonywaniu ćwiczenia,
wykonuje większość norm na ocenę dobrą (4),
jego postawa i stosunek do przedmiotu nie budzi większych zastrzeżeń,
wykazuje dużą chęć do ćwiczeń i jest aktywny na zajęciach,
dba o zdrowie i prawidłowy rozwój organizmu.
Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:
opanował pełny zakres umiejętności określony programem,
sprawnie posługuje się zdobytymi umiejętnościami i wiedzą, potrafi je wykorzystać w nowych sytuacjach,
dba o swoje zdrowie i higienę,
uzyskuje na sprawdzianach i testach oceny dobre (4) i bardzo dobre (5),
jest systematyczny, aktywnie uczestniczy w zajęciach, stale podnosi sprawność ruchową i motoryczną,
Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:
posiadł umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania,
samodzielnie rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia sportowe,
proponuje nietypowe rozwiązania problemów, jest aktywny i pracowity,
w 100% czynnie uczestniczył w zajęciach wychowania fizycznego,
dba wzorowo o swoją higienę i zdrowie,
uzyskuje na sprawdzianach i testach oceny bardzo dobre (5) i celujące (6),
stale podnosi sprawność fizyczną i ruchową,
godnie reprezentuje szkołę i osiąga sukcesy na zawodach sportowych lub posiada inne porównywalne osiągnięcia (potwierdzone stosownymi dokumentami).